Watersportvereniging Drachten-Veenhoop

Terug naar Nieuwsbrief / Archief

05.07.2024
Nieuwsbrief 8 2024

Het seizoen is nu volop begonnen en er wordt weer heel wat ondernomen bij de WSV. In deze nieuwsbrief doen we daar verslag van.

We horen soms dat leden de nieuwsbrief niet altijd, of te laat, delen met hun partner of kinderen. Deze laatsten missen daardoor soms informatie. Wist je dat alle gezinsleden apart de nieuwsbrief kunnen ontvangen op hun eigen mailadres: gewoon even aanmelden: www.wsvdrachtenveenhoop.nl/nieuwsbrief
 

Elektrisch varen

Als WSV willen we ook verduurzamen. Daarom hebben we een energiezuinig clubgebouw. Met zonnepanelen op het dak zodat we ook onze eigen stroom kunnen opwekken.

Om ook duurzaam te kunnen varen hebben we, als pilot, een electrische buitenboordmotor aangeschaft.  Onze vaste motorenleverancier, die ook het onderhoud van onze motoren verzorgt  (Outboard occasions in Ureterp) heeft ook electrische buitenboordmotoren en was bereid tegen een gereduceerd tarief mee te werken: www.buitenboordmotorwereld.nl

We gaan dus een seizoen lang kijken hoe een electrische buitenboordmotor bevalt. Omdat het een langstaart motor is kan die heel goed achter een Valk. Voorlopig wordt de motor bewaard in het clubhuis. Er kan dus alleen gebruik van worden gemaakt als het clubhuis open is.

Elfstedentocht

Op 23 juni hebben de jeugdzeilers de jaarlijkse elfstedentocht gevaren. De tocht was maar een week uitgesteld (kom daar bij de echte elfstentocht maar eens om: die is bijna 30 jaar uitgesteld). Dit uitstel kwam er omdat de week daarvoor vaderdag en voetbal was en zich maar weinig kinderen hadden opgegeven. Door het uitstel hadden we ook veel beter weer dan op de oorspronkelijke datum

Aangezien we wel wat minder vrijwilligers hadden werd het een 8-stedentocht. Met veel plezier werd er langs de posten gevaren en werden de opdrachten uitgevoerd. Zoals altijd, al bijna een traditie, werd de middag afgesloten met gezamenlijk patat en wat lekkers erbij eten.

Het was weer een geslaagd evenement voor de jeugd.

 

Terrein en voorzieningen

Het heeft lang geduurd maar eindelijk is er toch gebaggerd bij onze steigers. Dat was hard nodig want alle Valken lagen met hun kiel in de grond. Daarnaast was het voor wat diepere schepen nauwelijks mogelijk om bij onze steiger aan te meren. Dat is nu opgelost.

We verwachten eind augustus nog een nieuwe steiger. Daarmee kunnen we weer verder uitbreiden. Er zijn inmiddels al 23 deelbootgebruikers, dus een Valk erbij zou mooi zijn. Ook worden de Valken gebruikt voor zeillessen en clinics. Daarnaast moet ook de sloep van het sloeproeien een plek aan de steiger krijgen.
 

Voor het suppen mochten we tot nu toe gebruik maken van de in- en uitstapplaats van de roeivereniging. Ook deze vereniging groeit in ledental en hebben hun steiger echt nodig voor hun eigen boten en activiteiten. Daardoor was er voor suppers regelmatig geen ruimte. Gelukkig hebben we nu een eigen opstapplaats. Het gras moet nog wat groeien en dan kunnen we deze opstapplaats in gebruik nemen. Ook zoeken regelmatig suppers buiten de vereniging een opstapplaats, waarbij ze hun auto parkeren op de parkeerplaats. Ook daarvoor is nu voldoende ruimte.

Het clubhuis wordt ook s'avonds gebruikt, zeker in de wintermaanden. Onder andere de watersportvereniging, de roei- en de kanovereniging geven dan cursussen en zijn er (bestuurs)vergaderingen, lezingen, klaverjassen en ledenvergaderingen. Ook andere watersportverenigingen maken gebruik van het clubhuis, en wordt het ook gebruikt voor buurtgebonden activiteiten. Helaas is er geen verlichting van de parkeerplaats naar het clubgebouw, wat in het donker een groot gevoel van onveiligheid geeft. Daar gaat gelukkig verandering in komen. Er komen een aantal laaggeplaatste verlichtingsbolders, welke bij activiteiten vanuit het clubhuis aan en uit kunnen worden gedaan. 
 

Botenhelling

De WSV heeft een botenhelling, welke geschikt en bedoeld is voor jeugdboten op een handtrailer. Op deze manier kunnen onze jeugdboten op donderdag- en vrijdagavond te water worden gelaten. De helling is niet berekend op trailers die achter een auto zitten of trailer-autocombinaties. Wil je je boot op een trailer te water laten dan kan dat tegen betaling bij jachthaven De Drait of gratis op de  trailerhelling van de gemeente nabij 'It Djippe Gat' op industrieterrein De Haven van Drachten.
 

Jeugdzeilen vanuit de lucht

Marcel Boersma heeft een leuk filmpje van het jeugdzeilen op vrijdagavond gemaakt met zijn drone. Duidelijk is te zien dat onze jeugdzeilers met behoorlijk wat wind oefenen in omslaan en het weer overeind zetten van hun boot. Daarnaast wordt er ook nog geprobeerd om zo hard mogelijk een baantje te zeilen. Echt spelen met je boot dus.

https://www.youtube.com/watch?v=KvGv_EqQkHw
 

Watersportweek 


Ook dit jaar wordt er in de laaste week van de zomervakantie weer een watersportweek georganiseerd door een groep van onze eigen jeugdinstructeurs. De week wordt primair georganiseerd voor kinderen die, door welke omstandigheid dan ook, niet op vakantie gaan.

Mocht er nog plek over zijn dan is er nog ruimte voor onze eigen zeilers.

Het wordt een  week met veel watersportplezier met als thema de olympische spelen. Mocht je nog kinderen kennen die zelf niet op vakantie gaan wijs ze dan op onze watersportweek.
 

Suppen

Er wordt ook weer gesupt, alhoewel het weer soms nog wat fris is. Op donderdagavond is er zelfs een groepje die elke week onder leiding van een instructeur een zomeravondtocht maakt. Voor slechts €25,- als je lid bent (en €50 als je niet liet lid bent) kun je het hele seizoen tot begin september meedoen. Wil je een keer een avond mee los meedoen, dan kan dat ook (€5,- leden en €10,- niet leden). Meer informatie en inschrijven: www.wsvdrachtenveenhoop.nl/zomeravond-sup-tocht

Kennismakingsles suppen: leden €10,- en niet-leden €20,-, inclusief gratis koffie/thee.
Meer info en inschrijven: www.wsvdrachtenveenhoop.nl/cursus-suppen-voor-beginners

Het lidmaatschapsgeld bedraagt slechts €56,- per jaar, waarbij alle gezinsleden die op hetzelfde adres wonen gebruik kunnen maken van de voordelen die ook voor het lid gelden. 
 

Watersportdag 2024

Zaterdag 8 juni was er een geslaagde watersportdag. De burgemeester van Smallingerland, de heer Rijpstra, opende deze dag. Iedereen kon kennismaken met de verschillende watersporten welke in Smallingerland te beoefenen zijn. Onder andere jeugdzeilen, zeilen voor volwassenen, Skûtsjesilen, suppen, roeien, kanovaren, sloeproeien en e-foilen. Ook was de reddingsbrigade aanwezig, evenals het Solar Team. Hieronder een korte foto-impressie.


 

Drachten 'Skûtsjehaadstêd'

4 juli stond hierover op Waldnet een artikel, een gedeelte hiervan staat hieronder weergegeven. Voor de volledige tekst, zie bijgaande link: 
www.waldnet.nl/wn/nieuws/78572/Stichting_promoot_Drachten_als_Skutsjehaadsted_.html 

Vijf stichtingen van skûtsjes hebben zich inmiddels bij de Stichting Drachten Skûtsjehaadstêd aangesloten. In potentie kunnen daar nog zeven skûtsjes bijkomen. Het initiatief voor de nieuwe groep komt van Riemer de Graaf, voormalig schipper van de Doeke van Martena, het skûtsje dat rond de jaarwisseling op het Laweiplein lag tijdens een skûtsjetentoonstelling in het atelier van schouwburg De Lawei.

Aangesloten hebben zich onder andere ook de SKS-skûtsjes de Twee Gebroeders van schipper Jeroen Pietersma, de Jonge Trijntje als museumskûtsje, de Waldfûgel en de Doeke van Martena als opleidingsschip voor Drachtster jongeren. Ook de Hendrika doet mee. Dat skûtsje moet nog gerenoveerd worden, een project waarbij studenten van NHL Stenden en Firda betrokken kunnen worden.

Het Skûtsjecentrum Drachten, dat ook in de stichting meedraait, wil de scheepswerf van Haiko van der Werff op Buitenstvallaat voor volgende generaties behouden. "Het moet geen museum worden, maar een levende skûtsjewerf, die een duidelijk rol speelt in het behouden van de skûtsjevloot in Drachten", aldus Boelens. Op de plek woont nu de elfde generatie skûtsjebouwers Van der Werff.

De stichting Drachten Skûtsjehaadstêd wil meer bekendheid geven aan Drachten als vestigingsplaats van werven waar platbodems van stapel liepen. Twaalf van de veertien snelste skûtsjes, die onder de SKS-vlag zomers wedstrijden varen, zijn hier gebouwd.

In het eerste half jaar van haar bestaan heeft stichting Drachten Skûtsjehaadstêd al contact met een groot aantal organisaties en onderwijsinstellingen gelegd. Open Drachten, Gastvrij Smallingerland en ondernemingsverenigingen hebben zich aangesloten. Met de school voor middelbaar beroepsonderwijs (mbo) Firda in Drachten worden ook afspraken gemaakt. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld werken aan het onderhoud van skûtsjes. Boelens zelf werkt een dag per week aan de NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden.

Doel is om studenten van die school mee te nemen in onderzoek naar onder andere de maak-industrie in Drachten, de communicatie en marketing voor de stichting en ondersteuning van recreatie, leisure en toerisme.

Stichtingsvoorzitter Joan Boelens denkt ook aan het oprichten van van watersport-lab met onder andere watersportvereniging Drachten-Veenhoop, roeivereniging De Dragt en kanovereniging De Frosken.
 

BRIO-race 2024

Zaterdag 25 mei was het zo ver, de jaarlijkse BRug Is Open Race. 60 kilometer zeilen, bomen, peddelen en jagen door Friesland en daarbij nog onder in totaal 13 bruggen door. Onze WSV was goed vertegenwoordigd met 3 deelnemende boten.

De dagen vooraf keken we van team ‘Jong en Oud’ (Mirthe, Gerard, Meike en Robert) nog met enig afgrijzen naar het weerbericht: weinig tot geen wind en 60 kilometer bomen, peddelen en jagen en vooral weinig zeilen in het vooruitzicht.

Carl had de Valk van de vereniging voor ons naar Terhorne gesleept, we hoefden zaterdag ‘pas’ om 05.00 op om op tijd aan de start te kunnen verschijnen.

De start in Ter Horne.

Tot onze grote vreugde bleek het ook nog te waaien. Na een topstart waren we als 3e in onze startgroep onderweg richting Langweerder Wielen.

Het tempo zat er in. Af en toe een peddel en een vaarboom erbij voor wat extra gang of om net even voorbij een ander te komen, scherp op de trim. En zo halen we halverwege de Noorder Oudeweg al de 10 minuten eerder gestarte groep voor ons in. Goed voor het toch al opperbeste moreel.

En het bleef maar waaien. In de Scharsterrijn was het nog even bikkelen door de luwtes van Boornzwaag en Scharsterbrug. Door te ‘boomkruisen’ halen we weer een hele rits deelnemers in. Vanaf de brug in de A7 hoeven we alleen nog maar regelmatig mee te peddelen als het even wat rustiger is met de wind.

Via Tjeukemeer, naar Follega en richting Brandemeer, Sloten, Woudsend, en zowaar bij Osingahuizen staat er voor het eerst een brug voor ons open zodat we niet hoeven te strijken. Het idee van de BRIO is dat de draaibare bruggen zoveel mogelijk open gaan, maar dan moet je wel wat mazzel hebben met je timing. En zo snel als wij strijken kunnen heeft het ook geen nut om langer dan 10 tellen te wachten tot een brug open is.

In IJlst moeten we nog even aan de bak: de Zoolsloot en Jutrijper vaart zijn in de wind en opkruisen in deze nauwe vaartjes schiet niet op: weer even over op spierballen dus. De weertiming is goed: we worden afgekoeld door een tropische plensbui.

Eenmaal IJlst voorbij maak ik een foutje (sorry Team): qua wind is het sneller om via de Brekken te varen maar boten voor ons varen via de Wijmerts. Eigenwijs gaan we via de Brekken maar we worden door een rib van het committee teruggehaald omdat we deze route niet zouden mogen varen (wel dus…) en verliezen 10 minuten (en daarmee 8 plekken in het eindklassement…).

Eenmaal voorbij de Horsebrug brandt er nog een felle strijd los in de sub-groep waarin we varen: peddelen, bomen, jagen. De race is pas bij de finish over. Ook hier krijgen we weer een enorme plensbui over ons heen: de zeilpakken zijn weer getest en goed bevonden.

Gelukkig blijft ook na deze bui de wind staan en we varen de laatste kilometers van de race uit. Ongeveer om 16.30 finishen we met een knappe 22e plek in een druk en feestend Terhorne, na iets meer dan 9 uur zeilen.

Met een aankomstbier kijken we terug op een mooie editie van de BRIO. Een leuk en goed team, wind, en een prima eindklassering. Volgend jaar weer! Datum: 24 mei 2024. Inschrijven kan vanaf 8 februari 2025. Meer info: www.briozeilmarathon.nl
 

Nieuwe sponsor

We hebben een nieuwe sponsor: RW Sails Zeilmakerij, eigenaar Klaas Heida, dé zeilmaker van Drachten. Klaas heeft kosteloos een grootzeil van de vereniging gerepareerd, waar we erg blij mee zijn. Ook is Klaas lid geworden van de club van 100 van de WESV: voor €100,- per jaar kan een bedrijf de vereniging financieel steunen, waarbij men ook op onze website komt te staan.

RW Sails Zeilmakerij maakt, reapareert en/of impregneert onder andere zeilen, overkappingszeilen en boottenten en maakt verandaschermen. Meer info: www.rwsails.nl
 

VNM

Veel interessants is er te lezen op de website van het Verbond Nederlandse Motorbootsport. Als vereniging zijn we lid van de VNM. Iedere watersporter kan zich gratis abonneren op de nieuwsbrief. www.vnmmotorbootsport.nl


#development
27.5
1102
28
18.191.9.9