KNRM

Wijze les

Via V.I.A.

Michelle Blaauw – KNRM

“Ineens begon het te stormen!” riep de man in de sluis verontwaardigd. Alles is relatief, het was inderdaad windkracht 5 gaan waaien. Misschien had hij zich verkeken op het weer, de wind was hem in ieder geval erg tegengevallen. Had hij geen barometer aan boord, of had hij geen rifje gestoken? Voorbereiding is alles.

Voorbereiding is alles. De IJmuider reddingboot moet naar een patiënt op een zeeschip en de schipper neemt de AED (defibrillator om te gebruiken bij een hartinfarct) van de receptie van het KNRM-hoofdkantoor mee aan boord. Een van de opstappers is namelijk ook ambulancebroeder, dat komt goed uit. Terwijl we op het hoofdkantoor beteuterd constateren dat er dan dus geen AED meer in de receptie is – mocht er wat gebeuren – wordt het leven van de patiënt gered dankzij de AED. Vooruitziende blik?

Goed zeemanschap is niet te koop, maar wel te leren. Is het u ook wel eens opgevallen, dat iedere schipper zo zijn eigen stokpaardjes heeft? Op punten waar het bij hem ooit misging, wordt extra nadruk gelegd. Zo kun je aan leuke tips komen.

Voorbereiding is alles. Een doorgewinterde zeezeiler is erg bedacht op veiligheid. Hij ziet niet op tegen wedstrijden op zee, ook niet als het 9 Beaufort waait. In de vele uren die hij op zee heeft doorgebracht is hij door schade en schande wijs geworden: bij hem aan boord zijn van alle messen de punten afgevijld.

Voorbereiding is alles. Als de koffiepot inclusief filter en koffiedrab drie keer op de kajuitvloer heeft gelegen, is de maat vol. Er wordt een cafetière-in-thermoskan aangeschaft. Nu is de koffie snel gezet, hij blijft nog warm ook en de koffieprut komt onderin de pot in plaats van op de kajuitvloer.

De schipper met veel gelegenheidsbemanning heeft het vaak genoeg zien misgaan. Nu eist hij van zijn bemanningsleden dat ze aan boord hun tas dichtritsen. Mocht die van zijn plaats komen, dan ligt tenminste niet de hele boot vol losse spullen.

De man die ooit zijn schroefas verloor, met alle gevolgen van dien, heeft nu een eenvoudige maar afdoende remedie: een slangklem aan de binnenkant van de schroefas!

De reddingboten van de KNRM worden na een actie niet zomaar achtergelaten. Ze gaan onveranderlijk onder de douche om het zoute water af te spoelen. Alles wordt nagelopen, de tanks worden “afgetopt”. Zo ligt de boot altijd klaar voor de volgende actie. “Klaar voor alle diensten” werd er vroeger in de reddingrapporten geschreven.

Ook de overlevingspakken worden afgezoet. Ook de bemanningsleden zijn goed voorbereid op de volgende dienst. Om te beginnen door hun overlevingspak en reddingvest, maar ook door hun kundigheid, opgedaan tijdens oefeningen, onderhoudsavonden en gevolgde opleidingen. Pas als je zelfstandig de reddingboot veilig naar de haven kunt terugbrengen, mag je jezelf opstapper bij de KNRM noemen. Was dat bij iedereen maar zo!